1993
De vierde generatie werd gebouwd in de nieuwe fabriek in St. Therese, Quebec (Canada) en was compleet nieuw. Hij was langer, breder en hoger dan de derde generatie Camaro’s. De cabrio en RS modellen waren niet meer leverbaar zodat alleen de Sport Coupe en de Z28 overbleven. Ronde vormen kenmerkte de nieuwe Camaro en gebruik van nieuwe materialen.
Zo waren het dak, de portieren, achterklep en achterspoiler gemaakt van een zeer stevige soort kunststof (fijngemalen glas in polyester!) dus niet gevoelig voor roest. Het front en de voorspatborden waren gemaakt van vervormbaar kunststof.
De Sport Coupe was alleen verkrijgbaar met de 3.4 liter V6 met 160 pk. De Z28 kreeg de nieuwe LT1 V8 zoals die ook in de Corvette zat. In de Camaro leverde deze 5.7 liter V8 275 pk (in de Corvette 300 pk).
Uiteraard liet GM de kans niet onbenut om de nieuwe Camaro voor te stellen als Official Pace Car tijdens de Indy 500. Het was een Z28 coupe met automaatbak uitgevoerd in een zwart (boven) witte (onder) carrosserie en voorzien van de nodige striping en bestickering. Van deze opvallende Pace Car was dat jaar wederom een replica te koop. Slechts 633 stuks werden er van verkocht.
1994
Dit jaar halverwege het jaar de terugkeer van de Camaro cabrio. De softtop was elektrisch bedienbaar en had een verwarmde achterruit. De Camaro cabrio’s werden gebouwd in de fabriek in St. Therese waar ook de coupe modellen van de Camaro werden gebouwd. Dit in tegenstelling tot de vorige generatie Camaro cabrio’s waar de ombouw toto cabrio werd uitbesteed aan ASC (Automobile Specialty Inc.). De 5.7 liter V8 van de Z28 kreeg SFI (Sequential Fuel Injection) voor het rustiger lopen van de motor en lagere uitstoot van schadelijke stoffen. Het vermogen bleef 275 pk.Standaard zat er een handgeschakelde zesbak aan gekoppeld. Een automaat was optie. Op het dashboard maken de grijze knoppen (1993) plaats voor zwarte en verandert de gele cijfering in witte. De verkopen stegen naar 119.799 stuks waarvan er 7.260 van het cabrio type waren.
1995
“Camaro is the American sports machine for people who love to drive and one turn behind the wheel is guaranteed to transform just about anybody into a Camaro enthusiast,” stond er te lezen in de 1995 Camaro brochure. Dit jaar geen verandering in het aanbod van modellen. De Buick 3800 Series II V6 (L36 3.8L) werd halverwege het jaar geïntroduceerd waarvan de meesten alleen in Californie verkrijgbaar waren. Z28’s in Californie dubbele katalysatoren (rechts – onder de passagiers vloer / links – onder het linker uitlaatspruitstuk), wat een extra 10 pk opleverde. Op de standaard Coupe en Cabrio ontbreekt dit jaar het embleem met het woord “Camaro” op de voorspatborden net achter het wiel. Leuk om te vermelden is wel het feit dat er 310 1995 Camaro Z28’s geleverd zijn met het politie optiepakket (B4C).
1996
Na 14 jaar keert de Camaro SS weer terug als een gelimiteerde door SLP (Street Legal Performance) gemaakte serie. De LT1 motor van deze SS leverde 305 pk (315 met optioneel uitlaatsysteem) en uiterlijk was de SS herkenbaar aan de motorkap met grote luchtinlaat, SS emblemen i.p.v. Z28 en 17 inch wielen met 275/40ZR17 banden. Ondanks het feit dat het geen lichtgewicht was wist hij toch in 5,5 seconden naar de 100 km/u te sprinten en de quartermile af te leggen in 13.8 seconden. 2.263 werden er dat jaar van verkocht.
De Camaro RS werd ook in 1996 weer geïntroduceerd. De RS uitvoering was meer een uiterlijk optiepakket met o.a. een spoilerpakket en RS emblemen voor de 6 cilinder modellen. Alleen de Z28 en de SS hadden de beschikking over een V8 motor.
Dit jaar was de Camaro Pace Car tijdens de Brickyard 400 NASCAR race op de Indianapolis Motor Speedway. Hij was uitgevoerd in de kleuren van de 1969 Camaro Indy Pace Car, wit met oranje strepen. De kleurstelling van, zo bleek later, de 1997 30th Anniversary Camaro.
1997
Dit jaar bestond de Camaro dus 30 jaar wat gevierd werd met een speciale uitvoering de 30th Anniversary Camaro. Een special edition Anniversary pakket bestaande uit een witte carrosserie met oranje (Hugger Orange) strepen (net als de ’69 Pace Car), wit “Houndstooth” stoffen interieur (wit leer was een optie) en witte vijfspakige wielen. In de stoelen was “30th Anniversary” geborduurd in de hoofdsteunen en in de lederen stoelen stond het gedrukt. Alle 1997 Camaro’s hadden deze emblemen op/in de stoelen! Ook dit jaar waren de coupes en cabrios leverbaar in de standaard, RS en Z28 uitvoeringen. De standaard V6 motor was nu goed voor 200 pk. De Z28 kreeg nieuwe vijfspakige wielen die zowel gepolijst als verchroomd verkrijgbaar waren. Standaard had de Z28 nu een automatische versnellingsbak en was de handgeschakelde 6-bak een (gratis) optie. Voorheen was dit net andersom.
1998
Grootste nieuws dit jaar natuurlijk de nieuwe LS1 V8 en het nieuwe front van de Camaro. Deze LS1 5.7 liter V8 was afgeleid van de LS1 die zijn debuut in de 1997 Corvette beleefde. In de Camaro Z28 leverde deze derde generatie V8 305 pk en in de SS Camaro 320 pk. Niet zoveel als in de Corvette (345 pk!) dus. Uiterlijk dit jaar dus nieuw het gewijzigde front met de nieuwe koplampen en grille. Het RS model verdween dit jaar maar daarvoor in de plaats kwam een “Sport Appearance” pakket voor de standaard Camaro wat eigenlijk hetzelfde inhield als de RS.
1999
Veel bleef dit jaar bij het oude. “Why settle for just any sports car, when you can get something with an attitude?” vroeg Chevrolet in de 1999 Camaro brochure. “That’s what the Camaro is all about”.
Ook dit jaar weer een aantal technische verfijningen als het Zexel Torsen differentieel, traction control dat nu ook op de 3.8 liter V6 modellen leverbaar was en een Monsoon premium sound system voor de Camaro cabrio. de benzinetankinhoud werd vergroot van 15.5 gallon (59 liter) naar 16.8 gallon (64 liter).
Apart was de “zwarte doos”, voor het eerst dit jaar in de Camaro, die gegevens opslaat vijf seconden voorafgaand aan een ongeluk. Gegevens die van belang zijn bij onderzoek naar de werking van ABS, airbag en andere veiligheidsvoorzieningen.
2000
Het grootste uiterlijke verschil dit jaar zijn de nieuwe wielen. De standaard V6 Camaro wordt nog steeds geleverd met wieldoppen van hetzelfde model sinds 1993, 16 inch sportvelgen zijn een optie. De Z28 wielen zijn gespoten of gepolijste 16 inch (10 spakige) sportvelgen. De 17 inch velgen zijn alleen onderdeel van het SS Performance Appearance pakket. De Z28 krijgt een nieuw leren stuurwiel met knoppen waarmee de radio bediend kan worden.
Mistlampen, elektrisch bedienbare ramen en spiegels, centrale deurvergrendeling, keyless entry en een Monsoon premium sound system met cassettespeler zijn nu standaard uitrusting van de V6 cabrio modellen.
Als enige heeft de Z28 buitenspiegels in de kleur van de carrosserie.
2001
De geruchten dat het eind van de Camaro nabij was werden steeds sterker en bleken later waar te zijn. De verkopen kelderden flink en het leek erop dat de Camaro nog steeds gebouwd werd kwam door het contract dat men had met de (machtige) vakbond van Canadian Autoworkers om tot 2002 de Camaro in Canada te bouwen. Het feit dat het na 2002 gebeurd zou zijn stimuleerde natuurlijk niet dat er nog veel gedaan werd aan de verdere ontwikkeling en verbetering van de Camaro. Er was dus wel een 2001 Camaro en het bleef “America’s honest sports car, the next best thing to a Corvette”. Nieuw waren dit jaar de (nieuw model) verchroomde 16 inch sportvelgen. De V8 motoren (Z28 en SS) kregen er 5 pk bij! Dit jaar werden er slechts 29.009 Camaro’s gebouwd, waaronder 5.328 cabrio’s en 6.332 SS modellen).
2002
De Finale! 26 september 2001 wordt bekend gemaakt dat 2002 het laatste jaar van de Camaro zal zijn. 26 september was ook de datum dat de Camaro in 1967 geïntroduceerd werd! Na 35 jaar was het genoeg vond men. “GM loses some old muscle” stond er met grote letters op de voorpagina van The Detroit News. Natuurlijk was het tijd voor een limited edition Camaro in de vorm van de 35th Anniversary SS Camaro. Rood met unieke emblemen en striping, speciale 17 inch velgen, borduursels op de stoelen en matten en een andere grille. Dinsdag 27 augustus 2002 rolt de laatste Camaro van de band in de St. Therese, Quebec (Canada) fabriek.
Woensdag 28 augustus 2002 sluit de fabriek zijn deuren tot…………………………………..2009!!