1982 tm 1984

1982

Stingray ’82 is begonnen als Corvette club. Op 5 september 1982 werd Stingray ’82 opgericht tijdens een eerste meeting in Restaurant “De Struik” in Hoevelaken. Na een oproep in De Telegraaf kwamen er zo’n 18 Corvettes naar Hoevelaken en kon de club aan het einde van de dag beginnen met 22 leden. Het eerste bestuur bestond uit Jan Spaans (voorzitter), André Boer (redactie clubblad), Hans Scheffer, en Fons Wijffels (penningmeester). 

Tijdens een eerste bestuursvergadering werd de contributie voor 1983 vastgesteld op f 50,-!!! Ja, ja en dat is het 20 jaar lang gebleven. Uniek. Maar liefst 8 bladzijden dik was dat eerste clubmagazine en dan nog wel op A5 formaat. (1/2 A4). Een voorwoord van het bestuur, verslag van de oprichtingsmeeting in Hoevelaken, verslag van de eerste officiële meeting in Baarlo, een oproep voor de eerste meeting in 1983 bij Restaurant De Struik in Hoevelaken en een vertaald persbericht van de introductie van de 1963 Corvette op 23 september 1963.

1983

30 jaar Corvette was voor de redacteur, André Boer, reden genoeg om hieraan een artikeltje te wijden in de mei uitgave van het clubmagazine. Ineke Scheffer schreef een verslag van een Belgische meeting in Maasmechelen waaraan een vijftal Stingray ’82 leden aan hadden deelgenomen. Martin Bertels ging naar huis met een beker voor de mooiste Corvette en Hans en Ineke Scheffer kregen bekers voor de eerste prijs in de Toerist Ralley en een derde prijs in het totaal klassement.
Dit jaar was er ook gelegenheid voor de club zich te promoten tijdens races op Tweede Paasdag op het Circuit van Zandvoort. Er mocht tussen de races dooreen rondje gereden worden over het circuit en de speaker gaf uitleg over de club en de auto’s. Ondanks dat het koud en regenachtig was waren er 18 Corvettes aanwezig.
Op 24 april werd een meeting met een toertocht gehouden. Hoevelaken was het vertrekpunt en eindpunt en onderweg waren een drietal stops waar een aantal opdrachten moesten worden uitgevoerd.
Op 29 mei hield de Amsterdamse Kart Club haar jaarlijkse kart racedag waarbij onze club ook was uitgenodigd. Ondanks het gure weer waren 15 Corvettes aanwezig. Het ledental van de club is intussen gestegen naar 56.
De samenstelling van het bestuur heeft na wat meningsverschillen een wijziging ondergaan. Hans Scheffer en Fons Wijffels zijn er uit gestapt en Michel Braam is de nieuwe penningmeester geworden.
Ook in 1983 werd er door een aantal leden al een bezoek gebracht aan het internationale Corvette treffen in Idstein (Duitsland). Voor het eerste werd er een meeting gehouden samen met een andere merkenclub. Samen met de Ford Mustang club werd op 3 september in Lelystad op het circuit bij het vliegveld een meeting gehouden maar door de barre weersomstandigheden (harde wind, zandstormen en regen) werd het niet zo’n succes. Door beide besturen werden de mooiste Mustang en Corvette van die dag gekozen en werd door een ieder een “snel” rondje over het circuit gereden. Beide clubs besloten door de weersomstandigheden het programma voor de rest van de dag te laten vervallen en de gezamenlijke meeting nog eens over te doen als de weersomstandigheden beter zouden zijn.
Uitslag van de sprint die dag:
1. A.M. Boer 2. Th. Pool3. F. Wijffels 4. J. Spaans5. J. Ravenhorst 6. R. Meghoe 7. M. Bertels
Door de bestuursperikelen werd er op 22 september een bestuursvergadering gehouden waarbij het voornaamste agendapunt de kasoverdracht was. De kascontrolecommissie, bestaande uit Wicher v.d. Steeg en Jannes Nienhuis bracht verslag uit van hun bevindingen en vanaf die datum werd Michel Braam de nieuwe penningmeester. De laatste meeting van 1983 vond zaterdag 15 oktober plaats bij Restaurant Coelenhage te Wezep. Deze bestond uit een toertocht en ’s avonds een diavoorstelling. De toertocht ging over de Noord Veluwe en onderweg moesten een aantal opdrachten uitgevoerd worden tijdens stops in Elburg en Epe.
De opkomst was zeer redelijk maar men had de indruk dat leden meetings liever op zondag hebben. Als aandenken aan de toertocht kregen alle deelnemers een tegeltje met een fraaie Corvette erop. Na de toertocht werd er gezellig gezamenlijk de maaltijd genuttigd en aansluitend een dia avond waarbij diverse leden een doos dia’s hadden meegebracht met daarop hun belevenissen.

1984

Het bestuur van Stingray ’82 bestond in 1984 uit “het supertrio” Jan Spaans, André Boer en Michel Braam.
Op 21 januari werd er in Hoevelaken een echte nieuwjaarsmeeting gehouden. Onder het genot van een hapje en een drankje konden de leden elkaar het beste wensen voor het nieuwe jaar. Ook waren er diverse videofilms te zien. In de februari uitgave van het clubmagazine stond het legendarische verhaal over de Corvette assemblage fabriek die in Nederland gebouwd ging worden. Het bestuur had de hand weten te leggen op de mallen en lopende band om de 1982 Corvette te kunnen blijven produceren. Men had ontdekt dat veel mensen toch liever een Corvette model 1982 wilden hebben dan de veel duurdere 1984 Corvette. In het kader van de heersende werkeloosheid zou de Nederlandse regering alle hulp toezeggen. Het bestuur zou 30% van de aandelen in bezit hebben en een liever onbekend blijvende Corvette liefhebber de resterende 70%. Deze zou ook directeur worden. De opening zou de eerste van de vierde (!) 1984 plaats vinden en alle leden waren uitgenodigd om daarbij aanwezig te zijn.
Martin Radder heeft in Road & Track een eerste test gelezen van de 1984 Corvette en geeft zijn commentaar in het clubmagazine. Hij begint met “Als ik de test van de nieuwe Corvette door lees, dan komt er zo’n triest gevoel boven, dat deze auto in Nederland maar liefst f 150.000, – gaat kosten (met enige opties). Ik vermoed dan ook dat we voorlopig wel geen Corvette ’84 bij één van onze meetings zullen kunnen bewonderen”.
Na het lezen van de test is zijn conclusie: “De Corvette ’84 doet in geen enkel opzicht meer denken aan het vorige type. Het is een modern gelijnde auto en zeker technisch zijn tijd ver vooruit”. De eerste meeting met auto’s vond dat jaar op 15 april plaats in Almen bij café de Aanleg. De aanvang van de toertocht werd (aangenaam) vertraagd omdat onverwacht een medewerker van Auto-Center Pietersen met een exemplaar van de gloednieuwe 1984 Corvette langs kwam.
Niemand was weg te slaan bij deze auto. Na afloop van de meeting werd er nog met een grote groep mensen een maaltijd genuttigd.
Ruud Plaisant van der Wal schreef een tweedelig verhaal over zijn ervaringen bij de aanschaf van zijn eerste Corvette onder de titel”Een hobby of een ziekte?”. In het kort een verhaal van wat je overkomt als je echt helemaal blind bent. Een Corvette waar teveel aan mankeert toch kopen en de gevolgen niet kunnen overzien. Hij is niet de enige die dat overkomt.

De Duitse Corvette Club had op 20 mei een meeting georganiseerd op het Circuit van Zandvoort waarbij Stingray ’82 ook een kijkje is gaan nemen met een twaalftal Corvettes. Na overleg met de voorzitter van de Duitse club mochten wij, na het raceprogramma van de Duitsers, een tweetal rondjes over het circuit rijden waarbij één van de leden met 240 km/u op het rechte eind werd geklokt. Er waren ook al een aantal ’84 Corvettes, waaronder een drietal export versies, te bewonderen waar heftig mee geracet werd. Ook dit jaar werd door de club een bezoek gebracht aan het Corvette treffen in Idstein. 15 Stingray ’82 leden namen deel aan deze weekendmeeting wat de club een beker opleverde voor de tweede plaats in de categorie grootste clubdeelname. Dineke Brink schreef een verslag van dit weekend in de september uitgave van het clubblad. Ook in 1984 hielden we al een camping weekend als club. Deze keer op een camping te Miste waar penningmeester Michel Braam al jaren kwam. Zaterdags konden de leden hun tentjes opzetten en werd er na een gezamenlijke broodmaaltijd ’s avonds een gezellig programma in de kantine gehouden met een prijsvraag.
Er moesten 17 auto onderdelen worden herkend en Piet te Winkel had de beste technische knobbel. De volgende dag werd er na een gezamenlijk ontbijt een toertocht verreden met diverse opdrachten onderweg. Na afloop van de meeting werd er een bestuursvergadering gehouden omdat Jan Spaans te kennen had gegeven met het voorzittersschap te willen stoppen en men het bestuur wilde uitbreiden. De laatste meeting dat jaar was op 16 september op het recreatie centrum De Tol in Nunspeet. De auto’s werden op het gras voor de kantine geparkeerd en na een gezamenlijke middagmaaltijd (soep en broodjes) werd er een toertocht verreden waarbij Piet v.d Meer zijn auto een oververhitte motor krijgt en door clubleden geholpen wordt.
Aan het eind van de middag konden een aantal videofilms worden bekeken van o.a. de meetings in Idstein, Zandvoort en zelfs al van de meeting van deze dag.