1967
Ford verrastte GM volledig toen het in 1964 de Ford Mustang voorstelde. Pas drie jaar later kwam het antwoord van GM met de introductie van de Chevrolet Camaro en de Pontiac Firebird. 23 februari 1967 werd de Pontiac Firebird geintroduceerd in vijf uitvoeringen; de basis, Sprint, 326, 326 HO en de 400.Naast de coupé uiteraard ook een convertible. De Sprint kwam standaard met een 215 pk sterke 6 cilinder motor, handgeschakelde drie-bak en zwaardere wielophanging. De 326 (250 pk), 326 HO (285 pk) en 400 (325 pk) waren 8 cilinder motoren. De Firebird 400 was herkenbaar aan de dubbele scoops in de motorkap.
.
1968
Omdat de Firebird laat in 1967 werd geintroduceerd had Pontiac weinig tijd om voor het modeljaar 1968 veel veranderingen aan te brengen. Het meest opvallende was het ontbreken van de ventilatieruitjes in de portieren. De zijruit bestond nu uit een geheel. Op motorengebied ook een paar veranderingen. De standaard 6 cilinder werd iets groter (was 230 ci en nu 250 ci) en kreeg er een paar pk’s bij (base was 155 pk en nu 175 pk) De cilinderinhoud van de V8 ging naar 350 ci (was 326 ci) De productie van het 1968 model startte 21 augustus 1967 en er werden dit jaar 90.152 coupes gebouwd en 16.960 convertibles
1969
Dit jaar een nieuw vormgegeven Pontiac Firebird met een ander front waarin de vier koplampen naast de grille kwamen te staan, afgevlakte wielopeningen, roosters in de voorpatborden en een meer geaccentueerde lijn over de zijkant van de carrosserie. Aan de achterzijde kreeg het klepje van de tankvuldop een plekje achter de nummerplaat.Ook kwam er een karakteristiek Firebird dashboard dat niet langer met dat van de Camaro werd gedeeld. Nieuwe opties waren elektrisch bedienbare ramen, 8-track cassetterecorden en airconditioning. Het grote nieuws dit jaar was natuurlijk de introductie tijdens de Chicago Auto Show van de Trans Am optie. De Trans Am was genoemd naar de gelijknamige series autoraces, georganiseerd door de Sports Car Club of America (SCCA). De Trans Am was verkrijgbaar met de 335 pk sterke 400 ci V8. Uiterlijk was de Trans Am herkenbaar aan de blauwe strepen over zijn witte carrosserie. De roosters op de voorspatborden waren anders en hij had een achterspoiler. In dit eerste jaar van de Trans Am werden er slechts 689 coupes en 8 convertibles geproduceerd.
1970
De tweede generatie! De Firebird van het modeljaar 1970 arriveerde laat maar was zeker het wachten waard! Volgens velen de mooiste Firebird. Een compleet nieuw vormgegeven model met de opvallende Endura rubberen front/bumper. De dubbele koplampen waren vervangen door enkele. Dit jaar geen convertible. Een nieuwe uitvoering was de Esprit en de Firebird 400 heette nu Formula 400 herkenbaar aan zijn indrukwekkende dubbele scoops op de (kunsstof) motorkap. De tweede generatie Trans Am was nog indrukwekkender met zijn voor- en achterspoiler , shaker motorkap en ventilatie openingen op de voorspatborden. Een brede streep sierde de motorkap, het dak en de achterklep. Op de voorbumper een sticker met de beroemde vogel ook wel de “chicken”genaamd. De standaard V8 in de Trans Am was de 335 pk sterke 400 ci. Als optie was er de 370 pk sterke Ram Air IV. De totale Firebird productie bedroeg dit jaar 48.739 stuks waarvan 3.196 van het type Trans Am.
1971
Er was geen reden voor Pontiac om de wonderschone Firebird uiterlijk te veranderen in 1971 en dat deden ze dus ook niet. IN het interieur kreeg hij nieuwe voorstoelen met geintegreerde hoofdsteunen. Een nieuwe optie dit jaar voor de Trans Am waren de honingraad velgen. Nieuw was 455 ci V8 motor voor de Formula en Trans Am. Evenals vorig jaar was de Trans Am alleen in het wit (Cameo White) of blauw (Lucerne Blue) verkrijgbaar.
.
1972
Een 174 dagen lange staking in de Norwood, Ohio fabriek waar de Firebird werd gemaakt had grote gevolgen. Tegen de tijd dat de staking voorbij was was de federale wetgeving dusdanig veranderd en moesten de auto’s die nog op de productielijn stonden vernietigd worden. General Motors dacht er serieus aan om de Camaro en Firebird uit het assortiment te halen omdat tevens de “ponycar market” aardig ingestort was. Daarom ook dit jaar weinig veranderingen. Het meest opvallende waren de nieuwe grille met een honingraad profiel, veranderingen in het interieur en nieuwe wieldoppen. Om de motoren minder schadelijk voor het milieu te maken hadden de aanpassingen gevolgen voor het vermogen. De standaard 6 cilinder had nu slechts 110 pk en de 350 ci V8 begon met 160 pk. De 455 ci V8 was niet meer leverbaar en de 400 ci V8 begon met 175 pk. Er werden dit jaar slechts 29.951 Firebirds geproduceerd waarvan slechts 1.286 Trans Ams.
1973
Niet veel uiterlijke wijzigingen dit modeljaar. Een opvallende nieuwe optie dit jaar was natuurlijk wel de mogelijkheid de motorkap van de Trans Am te voorzien van een bijna motorkap brede sticker van de “chicken” of adelaar hoe je hem ook noemen wilt. Een nieuwe motor optie dit jaar was de 290 pk sterke Super-Duty 455 V8. Hot Rod Magazine testte er een in juni 1973 waarbij de sprint van 0-60 mph afgelegd werd in 7,3 seconden en de kwartmijl in 13.54 seconden.
.
1974
Na jaren van kleine uiterlijke veranderingen was het dit jaar in verband met strengere veiligheidseisen tijd voor een ander front en achterbunper op de Firebird. De voorkant liep nu schijn af naar voren en was voorzien van een duidelijk aanwezige bumper evenals de achterkant. De achterlichten liepen over de volle breedte tot aan de kentekenplaat. Onbegrijpelijk was dat dit jaar, terwijl er sprake was van een energiecrisis, de vraag naar krachtigere Firebirds steeg.
.
.
1975
Het meest opvallende uiterlijke verschil dit jaar was natuurlijk de nieuwe rondlopende achterruit. De grille was nieuw en bevatte nu parkeerlichten. IN het begin was geen enkele Firebird meer verkrijgbaar met de 455 V8 en was de standaard motor van de Esprit de Chevy 6 cilinder in lijn motor. 1975 was het eerste jaar dat alle auto’s voorzien waren van een katalysator wat betekende dat dit ten koste ging van het vermogen. De 350 V8 hoestte nu slechts 155 pk op en de almachtige 400 kubieke inch V8 uit de Formaule en de Trans Am moest het nu doen met slechts 185 paarden. Goed nieuws kwam er halverwege het jaar met de herintroductie van de 455 waardoor de Trans Am nu “maar liefst” 200 pk tot zijn beschikking had.