Het succes van de Ford Mustang na zijn introductie in 1964 dwong andere autofabrikanten in de USA tot een reactie. General Motors presenteerde in het najaar van 1966 de Chevrolet Camaro en Pontiac antwoordde op 23 febrauari 1967 met de Firebird. General Motors had de naam eerder gebruikt voor een paar prototypes met gasturbinemotoren. Aanvankelijk zou de auto Banshee heten, een woord van Keltisch oorsprong dat sprookje betekende. Maar dit woord had ook een relatie tot een doodswake vandaar dat ieder risico op misverstanden werd uitgesloten en de keuze op Firebird viel. De overeenkomst met de Camaro was te vinden in de F-body, een gedeeltelijk zelfdragende carrosserie met aan de voorzijde een hulpchassis bestaande uit twee parallelle liggers en drie dwarsbalken. Aan dit hulpchassis waren de motor en transmissie verankerd waarbij grote rubberen strips werden gebruikt als geluids- en schokabsorberend materiaal. De voorwielophanging bestond uit ongelijke draagarmen met schroefveren en telescoopschokdempers. Achter was het gebruikelijke recept toegepast van starre as met enkelvoudige bladveren.
Het basisontwerp van zowel de Camaro als de Firebird was in zeer korte tijd tot stand gekomen. Dat moest ook wel omdat het antwoord op de Mustang niet telang op zich mocht laten wachten. Om tijd te winnen was General Motors overgestapt op CAD wat de afkorting is voor Computer Aided Design. Voor die tijd was dat iets bijzonders. Dankzij de computer hoefde minder tijd te worden gestoken in het maken van driedimensionale kleimodellen. Bij het vormgeven van de Firebird rees een probleem omdat het model van de Firebird zich moest onderscheiden van de Camaro terwijl de carrosserie in basisvorm werd gedeeld. De oplossing werd gevonden in een eigen frontpartij met een bumper/grille combinatie die in het midden in tweeeen werd gedeeld. Het verticale middenstuk zette zich voort in een van spits naar breed uitlopende verhoging op de motorkap. De Firebird onderscheidde zich aan de achterzijde met smalle horizontale achterlichten, twee boven elkaar. Neem daarbij het eigen aanbod aan motoren en de Firebird had voldoende karakter om niet simpelweg als Camaro variant te worden beschouwd, wat het publiek dan ook niet deed.
Dit jaar was uiterlijk herkenbaar aan de nieuw vormgegeven voor- en achterbumpers. Ze vormden meer een geheel met de carrosserie en de brede zwarte bumperstrook ontbrak. Voorgaande jaren was de motorkap van de Formula gemaakt van kunsstof maar vanaf het modeljaar 1976 was deze gemaakt van staal en waren de twee grote openingen nieuw vormgegeven.
Ford verrastte GM volledig toen het in 1964 de Ford Mustang voorstelde. Pas drie jaar later kwam het antwoord van GM met de introductie van de Chevrolet Camaro en de Pontiac Firebird. 23 februari 1967 werd de Pontiac Firebird geintroduceerd in vijf uitvoeringen; de basis, Sprint, 326, 326 HO en de 400.