1997
De vijfde generatie Corvette (C5) was totaal nieuw. Alhoewel men hem al in 1993 wilde introduceren duurde het door interne (financiële) problemen en andere oorzaken tot januari 1997 voordat hij geïntroduceerd werd.
De 345 pk sterke aluminium V8 motor (LS1) was totaal nieuw en de C5 was langer, breder en hoger dan de C4. Voor het eerst werd de ver snellingsbak achteraan gemonteerd voor een betere gewichtsverdeling. De 1997 Corvette had 17 inch grote velgen voor (banden 245/45ZR-17) en 18 inch achter (banden 275/40ZR-18) en was dit jaar alleen leverbaar als coupé. Het dashboard bevatte weer alleen analoge instrumenten, het interieur was ruimer door de achterin geplaatste versnellingsbak en de stoelen waren standaard in leer uitgevoerd. Het dakpaneel kon eenvoudig verwijderd worden en in de bagageruimte een plekje krijgen. De bagageruimte was een stuk ruimer dan voorheen door het ontbreken van een reservewiel wat mogelijk werd gemaakt door de “run-flat” banden. Door de late introductie werden er slechts 9.092 geproduceerd.
1998
Na een jaar van afwezigheid is er weer een Corvette cabrio leverbaar en deze keer voor het eerste sinds 1962 weer met een kofferdeksel.
Dit jaar was de Corvette weer eens pace car bij de Indy 500 en werd er ter gelegenheid daarvan een replica uitgebracht. Totale productie dit jaar maar liefst 31.084 stuks waarvan 19.235 coupes en 11.849 cabrio’s.
.
.
1999
Het derde modeljaar van de C5 zag de introductie van een derde carrosserie vorm, de hardtop.
Het was eigenlijk de bedoeling een eenvoudiger en dus veel goedkopere Corvette uitvoering te leveren maar daar kwam in de praktijk niet zoveel van terecht. Hij was slechts $400 goedkoper dan de coupé. Een model dat tevens uitermate geschikt zou zijn voor de racerij. Je zou hem kunnen omschrijven als een cabrio met een vaste hardtop, met kofferdeksel dus. Hij had het Z51 wegliggingspakket en standaard de zesbak.
Nieuwe opties in 1999 waren o.a. Head-Up Display (HUD), die de belangrijkste gegevens van het dashboard projecteerde op de voorruit (alleen leverbaar in de coupé en cabrio) en Twilight Sentinel die voor een vertraging zorgde bij het uitschakelen van de koplampen als het contact uit werd gezet.
18.078 coupes, 4.031 hardtops en 11.161 cabrio’s van het modeljaar 1999 verlieten de assemblagefabriek in Bowling Green, Kentucky.
2000
Nieuw dit jaar waren een paar nieuwe carrosserie- en interieurkleuren en de introductie van een nieuw vijfspakig aluminium wiel dat ook in een gepolijste uitvoering leverbaar was.
Eén van die nieuwe kleuren was Millenium Yellow en 3.578 kopers kozen voor deze kleur.
De coupé was nog steeds met 18.113 stuks de meest verkocht uitvoering gevolgd door de cabrio met 13.479 stuks en de hardtop met 2.090 stuks.
.
2001
Het grootste nieuws dit jaar was de introductie van de ZO6, een alleen als hardtop leverbaar model met een 385 pk sterke V8 (LS6).
De banden waren breder, de voorruit en achterruit waren dunner en dus lichter en het titanium uitlaatsysteem zorgde ook voor een gewichtsbesparing. Het FE4 wegliggingspakket is alleen leverbaar op de ZO6 en heeft speciale schokbrekers, stabilisatorstangen en stuggere achterveren. Kortom speciaal gemaakt voor de racerij. Hij was alleen leverbaar in het wit, zwart, zilver, rood en geel. Het interieur was alleen leverbaar in het zwart of zwart met rood.
De acceleratie van 0-60 mph (96 km/u) deed hij in net iets meer dan 4 seconden en de quarter mile (400 meter) werd in iets meer dan 12,5 seconden bereikt.
Dit jaar dus drie uitvoeringen van de Corvette, de coupé, de cabrio en de ZO6 hardtop.
Nieuwe kleuren dit jaar zijn Speedway White en Quicksilver.
2002
De ZO6 hardtop kreeg er 20 pk bij en met een vermogen van 405 pk werd het de snelste Corvette. Ook sneller dan de legendarische ZR-1. De magnesium wielen optie is niet meer leverbaar. Alle Corvettes zijn standaard voorzien van het Active Handling pakket.
Het Head-Up Display (HUD) is nu standaard op de ZO6 maar blijft een optie voor de coupé en cabrio. De coupé en cabrio hebben standaard het AM/FM/In-dash CD systeem.
Een nieuwe kleur dit jaar voor alle modellen is Electron Blue. Bij de ZO6 vervangt deze kleur Speedway White. Weer was de Corvette Pace car tijdens de Indy 500 maar er verscheen geen replica. De pace car was een coupé uitvoering in de kleur van de nog te introduceren 2003 50th Anniversary Corvette. Beetje vreemd! Waarom deze kleur en waarom de coupé als je in je assortiment een echte performance Corvette als de ZO6 hebt?
2003
Het vijftigjarig bestaan van de Corvette wordt gevierd met een speciale uitvoering. De 50th Anniversary Corvette die leverbaar is als coupé en cabrio. Hij heeft een speciale rode kleur (Crimson Red) en interieur met de nodige 50th Anniversary emblemen op de carrosserie en in het interieur. Nieuw is ook het Magnetic Selective Ride Control een semi actieve wielophangingstechniek met speciale schokbrekers.
De cabrio heeft een dak in dezelfde kleur als het interieur (Shale).
.
.
.
2004
Het laatste jaar van de vijfde generatie Corvettes. Wederom een speciale uitvoering in de vorm van de Commemorative Edition. De coupe, cabrio en Z06 waren verkrijgbaar in LeMans Blue, speciale geborduurde emblemen op de stoelen en zilveren emblemen voor en achter op de carrosserie met daarin de woorden “Commemorative 24:00 Heures Du Mans 2 GTS Wins”. Dit om aandacht te vestigen op de race successen tijdens de 24-uurs race van LeMans. De CE Z06 kreeg speciale zilver met rode striping en een carbon fiber motorkap. De CE coupe en cabrio niet. Omdat de CE Z06 niet leverbaar was in Europa konden de Europese klanten de CE coupe ook met de striping krijgen.