1968
De derde generatie Corvettes was begonnen met een totaal nieuwe vormgeving. Omdat die vormgeving geïnspireerd was op het uiterlijk van een haai werden deze jaren wel de “sharks” genoemd. De coupé kreeg voor het eerst verwijderbare dakpanelen (2) en was tevens voorzien van een achterruit die uitneembaar was.
De koplampen klapten pneumatisch omhoog in plaats van het systeem in de 1963-1967 Corvettes waar ze d.m.v. een draai mechanisme tevoorschijn kwamen. De accu kreeg een plaatsje achter de stoelen i.p.v. in de motorruimte. Het chassis bleef hetzelfde en de velgbreedte ging naar 7 inch. Ondanks de kritiek op de kwaliteit werden er toch nog 28.566 sharks verkocht. 9.936 coupés en 18.630 cabrio’s. Populairste kleur was British Green met op de tweede plaats LeMans Blue.
1969
De “nieuwe” Corvette sloeg goed aan wat bleek uit maar liefst 38.762 verkochte exemplaren en opvallend was dat er weer meer coupés werden verkocht. 22.129 coupés tegen 16.633 cabrio’s. Door een staking tijdens de productie liet men de productie van de 1969 Corvette vier maanden langer doorlopen. Uiterlijk verschil met 1968 was er haast niet of het moesten de deurgrepen zijn. Om de portieren te openen hoefde nu alleen de vlakke plaatje ingedrukt te worden. Voorgaand jaar tevens de ronde deurknop. De achteruitrijlampen waren nu geïntegreerd in de achterlichten terwijl ze vorig jaar apart (vierkant) in de achterkant aangebracht waren. Het contactslot verhuisde van het dashboard naar de stuurkolom. Het dashboard kreeg tevens aan de passagierskant een aantal opbergruimtes en het stuurwiel werd kleiner. In tegenstelling tot 1968 verscheen het woord Stingray weer op de zijkant van de Corvette. Het woord was nu aan elkaar geschreven (van 1963 t/m 1967 was het Sting Ray!) De cilinderinhoud van de basismotor groeide van 327 naar 350 kubieke inch en had 300 pk. De befaamde 5,7 liter V8.
1970
Opvallende uiterlijke verschillen met 1969 zijn de vierkante knipperlichten voor en de iets anders gevormde spatbordranden. Deze waren onderaan iets breder om te voorkomen dat de banden de carrosserie te veel beschadigden bij het opwerpen van straat rommel. De openingen in de voorspatborden kregen een roostervorm i.p.v. de vier verticale gleuven in 1968 en 1969. Omdat de productie pas in januari 1970 begon werden er van het bouwjaar 1970 “slechts” 17.316 stuks verkocht (10.668 coupés en 6.648 cabrio’s) Normaal begint de productie van een bouwjaar in september van het jaar eraan voorafgaand en eindigt in juli. 1970 was het eerste jaar van de LT1 motoroptie. Een 370 pk sterke 350/V8. De big block werd ook bigger door een cilinderinhoud van 454 kubieke inch. Een 7,4 liter geweldenaar goed voor 390 pk.
1971
Uiterlijk haast niet te onderscheiden van 1970. Door veranderde compressieverhoudingen als gevolg van het gebruik van benzine met een lager octaan getal (91) daalde het vermogen van de motoren. De basis motor was nog goed voor 270 pk en de LT1 motor leverde nu 330 pk. De twee 454 “monsters” leverden respectievelijk 365 (LS5) en 425 pk (LS6). Een “normaal” productiejaar dat 21.801 Corvettes opleverde. (14.680 coupés en 7.121 cabrio’s)
.
.
.
1972
Wederom geen uiterlijke verschillen met 1970 en 1971. Meer het laatste jaar van zaken als chromen bumpers voor en achter, de verwijderbare achterruit en de LT1 motoroptie die nu nog “slechts” 255 pk kon ophoesten. Door een andere manier van vermogensmetingen gingen de vermogens van alle motoren naar beneden. De basis 350 leverde nu 200 pk en er was nog maar één 454 big block van 270 pk. Het eerste jaar dat een alarminstallatie standaard was.
.
.
.
1973
Het eerste jaar met een kunststof voorbumper in carrosseriekleur omdat aan de nieuwe federale veiligheidseisen moest worden voldaan. Achter nog steeds de chromen uitvoering. Ook een nieuwe motorkap waarachter de ruitenwissers vrij konden bewegen. Voorgaande jaren (1968-1972) zaten deze verscholen onder een klep. De LT1 motor was uit het motor optie pakket verdwenen en vervangen door een 250 pk sterke L82 versie. Omdat dit jaar geen verwijderbare achterruit verkrijgbaar meer was leverde dit een hogere bagageruimte op omdat de lade voor die te verwijderen achterruit achterwege kon blijven. Er zijn 30.464 Corvettes van het bouwjaar 1973 geproduceerd (25.521 coupés en 4.943 cabrio’s). Opvallend is dat de laatste 1973 Corvette die gebouwd is serienummer 34.464 in zijn VIN (Vehicle Identification Number) code heeft staan. Na serienummer 24.000 is men verder gaan nummeren met 28.001 wat betekent dat er geen 1973 Corvettes bestaan met serienummer 24.001 t/m 28.000!
1974
De chromen bumpers zijn nu helemaal van de Corvette verdwenen. Voor en achter is het vervormbaar kunststof. De achterbumper bestaat uit een linker- en een rechterhelft. Latere jaren zal die uit één geheel bestaan. 1974 is het laatste jaar dat het uitlaatsysteem echt gescheiden loopt. Het contact van de alarminstallatie verhuisde van de achterkant van de auto naar het voorspatbord aan de bestuurderskant. De 454 V8 motor beleefde in de Corvette dit jaar zijn laatste jaar. De basisprijs voor de coupé in Amerika was $6.001,50 en voor de cabrio $5.765,50. 37.502 Corvettes van het bouwjaar 1974 maakte men in de fabriek van St. Louis. 32.028 coupés en 5.474 cabrio’s.
.
1975
De bumpers kregen zwarte stootblokken en door de invoering van loodvrije benzine werd een katalysator noodzakelijk. 1975 was voorlopig het laatste jaar voor de cabriolet uitvoering. Het duurde tot 1986 dat er weer een cabriolet leverbaar werd. Er waren dit jaar maar twee verschillende motoren leverbaar. De L48 basismotor met slechts 165 pk en de L82 optie die 205 pk leverde. Op de snelheidsmeter was het nu ook mogelijk die snelheid in km/u af te lezen. De verkopen bleven stijgen. Dit jaar naar totaal 38.465 stuks. 33.836 mensen kozen een coupé en er werden van de 1975 cabriolet 4.629 stuks verkocht.
.
1976
Haast geen uiterlijke verschillen met 1975 of het moest het woord “Corvette” achterop zijn dat door een ander lettertype korter was dan voorheen. De ventilatieroosters achterop bij de achterruit waren verdwenen. De Corvette kreeg dit jaar een “nieuw” vierspakig stuurwiel, het stuurwiel van de Chevrolet Vega. Van 1977 t/m 1979 zat dit ook in de Corvette als niet was gekozen voor de verstelbare stuurkolom. Anders zat er een nieuw driespakig sportstuur in. Dit jaar kreeg de Corvette als optie ook de aluminium sportvelgen waarvan al sinds 1973 sprake was maar waarvan de introductie door kwaliteitsproblemen steeds maar uitgesteld werd. Het vermogen van de basismotor steeg naar 180 pk en dat van de L82 optie motor naar 210 pk. Ondanks het feit dat er maar één model leverbaar was, geen cabrio meer, stegen de verkopen naar 46.558 stuks.
1977
Het laatste jaar van de Shark met de rechte achterruit. Uiterlijk verschil met het voorgaande jaar is het ontbreken van een rooster op de motorkap ter hoogte van de voorruit. Stuurbekrachtiging, rembekrachtiging en leren stoelbekleding behoorden tot de standaarduitvoering dit jaar. Nieuw dit jaar is de mogelijkheid van cruise control (alleen voor de auto’s met automaatbak). Het dashboard werd voor het eerst sinds 1968 ingrijpend veranderd vooral de middenconsole. Deze kreeg nieuwe schakelaars en meer ruimte voor andere typen radio’s. Tot en met 1976 was de Corvette alleen maar leverbaar met een unieke Corvette radio. De interieur achteruitkijkspiegel werd verplaatst van het raam frame naar een plek op de voorruit. Een verkooprecord werd dit jaar geboekt met maar liefst 49.213 stuks.
1978
Chevrolet vierde het 25 jarig jubileum van de Corvette met speciale 25th Anniversary emblemen op alle Corvettes en de uitgave van een tweetal bijzondere Corvettes. Nieuw dit jaar was ook de nieuwe bolle achterruit die voor meer bagageruimte zorgde.
Was voorgaand jaar de middenconsole al aangepakt, nu werd ook de rest van het dashboard opnieuw vormgegeven met wat vierkantere vlakken en het kreeg weer een dashboardkastje. Een nieuwe optie dit jaar waren bredere banden in de maat 255/60R-15. Omdat dit jaar de Corvette de officiële pace car was bij de Indy 500 race besloot GM om hiervan een aantal replica’s te maken en deze te koop aan te bieden. Een Corvette met een speciale kleurstelling en interieur. De carrosserie was tweekleurig. Zilver onder, zwart boven en daartussen een rode bies en was voorzien van een voor- en achterspoiler. Het interieur was uitgevoerd in zilver leer, had speciale sportstoelen en de dakpanelen waren van het spiegeltype. Van deze Indy Pace Car replica was een gelimiteerde oplage van 6.502 stuks gemaakt en hij kostte meer dan de gewone Corvette vanwege de grote hoeveelheid extra’s die standaard waren. $13.653 i.p.v. $9.351 voor de basisuitvoering. De Pace Car kreeg een eigen serienummer (VIN code). Als het achtste teken in die code een “9” is weet je dat het een echte Pace Car is. Een andere speciale 1978 Corvette was de Silver Anniversary uitvoering. Dit was eigenlijk eerder een kleurenoptie dan een speciale uitvoering. Een combinatie van twee kleuren zilver. Onder een donkerder tint zilver dan boven en grijze striping. Men kon diverse kleuren interieur kiezen en de aluminium velgen waren een verplichte optie. Het vermogen van de L82 motoroptie steeg naar 220 pk.
1979
Nieuw dit jaar zijn de stoelen welke van het 1978 Pace Car type waren en nu ook leverbaar zijn met een stoffen bekleding. Ze zijn lichter in gewicht dan het vorige model en hebben een meer kuipstoel model. Het spoilerpakket van de 1978 Pace Car werd een officiële optie in 1979. Een AM/FM radio behoorde tot de standaarduitvoering van de Corvette. $10.220 kostte die standaarduitvoering. De 1979 Corvette is het meest verkochte type aller tijden. Een record van maar liefst 53.807 stuks dat tot op heden nog niet geëvenaard is.
.
.
1980
Dit jaar kreeg de Corvette een meer gestroomlijnde voor- en achterkant en vonden er een aantal gewichtsreducerende maatregelen plaats. Dunnere ruiten en het gebruik van aluminium onderdelen in de achterwielophanging droegen daar toe bij. Een verstelbaar stuur, elektrisch bediende zijruiten en airconditioning behoorden tot de standaarduitrusting van de 1980 Corvette. Drie motortypen waren er dit jaar leverbaar. De standaard L48 350V8 (190 pk), de L82 350V8 (230 pk) en de alleen in Californië leverbare 305 kubieke inch (5 liter) grote LG4 8 cilinder die 180 pk leverde. Als een 1980 Corvette deze laatste motor heeft is het vijfde teken in de VIN code de letter “H”. 40.614 stuks maakte Chevrolet van de 1980 Corvette.
.
1981
Geen uiterlijke verschillen met het vorige jaar wel een verschil op motorengebied. Er was slechts één motortype leverbaar namelijk de 190 pk sterke L81. 1981 is het jaar van de verhuizing van de fabriek van St. Louis, Missouri naar Bowling Green, Kentucky. Bijzonder is dat gedurende een korte periode Corvettes in twee verschillende fabrieken werden gebouwd. Op 1 juni 1981 rolde de eerste Corvette in Bowling Green van de lopende band. Nieuw dit jaar was het feit dat de Corvette in diverse tweekleuren combinaties leverbaar was. Bijvoorbeeld: zilver/donker blauw, beige/donker brons, zilver/antraciet en rood/donker rood. Een nieuwe optie was een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Met 40.606 geproduceerde Corvettes bijna net zoveel als van het bouwjaar 1980 (40.614).
1982
Het laatste jaar van de Sharks en de derde generatie Corvettes. De langst durende generatie die gebruik maakte van (bijna) hetzelfde chassis. Dit jaar de introductie van “cross fire injection” dat niet hetzelfde was als de benzine-injectie zoals we die kenden in de jaren 1957-1965. De combinatie van twee injectoren en een computer zorgden voor een lager verbruik en een hoger vermogen (200 pk). Dit jaar was alleen een automatische vierbak leverbaar. Een bijzondere uitvoering dit jaar was de Collector Edition. Een zeer luxe uitgevoerde Corvette alleen in beige metallic leverbaar en voorzien van een aantal unieke zaken zoals speciale leren bekleding, striping, speciale sportvelgen, spiegeldaken en een openslaande achterruit. Aan deze Collector Edition, waarvan er 6.759 zijn gemaakt, zat ook een speciaal prijskaartje van $22.537. De tweekleuren carrosserie combinaties dit jaar waren: zilver blauw/donker blauw, zilver/donker rood, zilver/antraciet en wit/zilver. De 1982 Corvette is uiterlijk herkenbaar aan het embleem met de woorden “cross fire injection” op de voorspatborden. Naast de 6.759 Collector Editions werden er nog 18.648 “gewone” 1982 Corvettes geproduceerd.