Hier vind u de Stingray ’82 History van de Chevrolet Corvette
Begin jaren vijftig leek het voor General Motors niet waarschijnlijk dat ze succesvol een sportwagen op de markt konden brengen zeker niet één waar ze winst op zouden maken. GM maakte jaarlijks twee miljoen auto’s en de totale markt voor sportwagens was goed voor slechts ongeveer 5000 stuks. De groep van kopers van tweezitter sportwagens was een hele kleine groep. Waarom waagde het Chevrolet het toch in 1953 met de Corvette?
Na de Tweede Wereldoorlog leek iedereen gek te zijn van de sportwagens die ze in Europa hadden gezien en die ze hadden meegenomen naar de Verenigde Staten. De autotijdschriften stonden er vol mee. Maar ja, er in geïnteresseerd zijn en er één kopen zijn twee verschillende zaken. Daar kwam GM snel achter. De interesse was er volgens GM genoeg en de reden dat er zo weinig verkocht werden was omdat er geen aanbod was van echte Amerikaanse sportwagens. De Europese sportwagens waren gemaakt voor de Europese eisen en verkeersomstandigheden.
Volgens GM wilden de Amerikanen een sportwagen die gemaakt was voor de vlakke Amerikaanse wegen en stelden de Amerikanen andere eisen aan comfort. En omdat die auto nog niet bestond dacht GM dat met het creëren van zo’n auto die markt vanzelf wel zou ontstaan.
De vraag of het publiek de Corvette wel mooi zou vinden kon makkelijk beantwoord worden door middel van de mobiele autoshow van GM “Motorama” genaamd. Dit was een complete mobiele autoshow die in het begin van het jaar een aantal grote steden langs ging om het publiek kennis te laten maken met de GM modellen en tevens gingen er elk jaar een aantal experimentele modellen mee om de reacties van het publiek te testen. De hele show (decor en auto’s) werd vervoerd in vrachtwagens en elke keer weer compleet opgebouwd in hotels en/of andere tentoonstellingsruimtes. In januari 1953 kon het publiek voor het eerst kennis maken met de Corvette tijdens de Motorama die werd gehouden in de hal van het Waldorf Astoria Hotel in New York. De reacties waren overweldigend. Dus besloot GM nog datzelfde jaar met de productie van de Corvette te beginnen.
Corvette C6
De 2005 Corvette werd geïntroduceerd tijdens de in januari 2004 gehouden NAIAS (North American International Auto Show) te Detroit. Een compactere Corvette (13 cm korter) een scherper gesneden carrosserie, state of the art techniek en een nieuwe LS2 6 liter V8 met 400 pk maakten hem weer “The best Vette yet”.
Corvette C5
De vijfde generatie Corvette (C5) was totaal nieuw. Alhoewel men hem al in 1993 wilde introduceren duurde het door interne (financiële) problemen en andere oorzaken tot januari 1997 voordat hij geïntroduceerd werd.
Corvette C4
Officieel bestaat er geen Corvette van het modeljaar 1983 maar zijn er 44 prototypen gebouwd voor de nieuwe vierde generatie Corvettes. Deze test Corvettes zijn allemaal vernietigd op één na. Deze (nummer 23) staat in het National Corvette Museum in Bowling Green, Kentucky.(foto Johan Boer)
Corvette C3
De derde generatie Corvettes was begonnen met een totaal nieuwe vormgeving. Omdat die vormgeving geïnspireerd was op het uiterlijk van een haai werden deze jaren wel de “sharks” genoemd. De coupé kreeg voor het eerst verwijderbare dakpanelen (2) en was tevens voorzien van een achterruit die uitneembaar was.
Corvette C2
De eerste modellen van de tweede generatie Corvettes waren sensationeel! Er was in die tijd niets maar dan ook helemaal niets wat op de Corvette leek. De vormgeving van de Corvette Sting Ray, zoals hij genoemd werd, was futuristisch. De vormgevers hadden goed naar de pijlstaartrog gekeken, vandaar de naam Sting Ray op de auto.
Corvette C1
Het unieke van de Corvette was, en is nog steeds, zijn kunststof carrosserie. De eerste Corvette werd gebouwd op 30 juni 1953 in Flint, Michigan in een hoek van de fabriek waar de overige Chevrolet modellen werden gemaakt.