1976Dit jaar was uiterlijk herkenbaar aan de nieuw vormgegeven voor- en achterbumpers. Ze vormden meer een geheel met de carrosserie en de brede zwarte bumperstrook ontbrak. Voorgaande jaren was de motorkap van de Formula gemaakt van kunsstof maar vanaf het modeljaar 1976 was deze gemaakt van staal en waren de twee grote openingen nieuw vormgegeven.

Voor het laatst dit jaar was de 455 V8 leverbaar in de Trans Am. Opvallende verschijning dit jaar ter gelegenheid van 50 jaar Pontiac de zwart met gouden accenten voorziende Limited Edition Trans Am. Een kleurencombinatie die later enorm populair zou worden in een film! Tevens was het de eerste Firebird met een T-top! Voor het eerst kwam de totale Firebird produktie met 110.775 stuks boven de 100.000 uit.


1977
1977Een nieuw front met vier vierkante koplampen maakten modeljaar 1977 duidelijk herkenbaar en bij veel jeugdige fans begon de liefde voor de Firebird met het verschijnen van de Smokey and the Bandit film waarin Burt Reynolds de hoofrol speelt met zijn zwarte Trans Am. De standaard 6 cilinder in lijn van Chevrolet werd vervangen door een V6 van Buick die ongeveer hetzelfde vermogen leverde (105 pk) Een nieuwe 135 pk sterke 301 Pontiac V8 was verkrijgbaar in de Esprit en Formula (evenals de Pontiac 350) en de Trans Am was verkrijgbaar met de 403 Buick V8 (185 pk) of de 400 Pontiac V8 (200 pk).


1978
1978Voor dit jaar had GM niet veel reden de Firebird veel te veranderen en terecht want de Firebirds waren niet aan te slepen. Er waren wel veel speciale uitgaven van de Firebird zoals de Trans Am Black Special Edition en de Gold Special Edition. Van de Esprit kon een blauwe uitgave besteld worden genaamd de “Sky Bird” en later dat jaar een rode de “Red Bird”. Voor de Firebird Formula kon een “Formula Super Graphics” pakket worden besteld dat o.a. bestond uit een brede zwarte rand onderaan de carrosserie met in grote letters het woord “Formula”. De 301 kubieke inch Pontiac V8 werd vervangen door een 305 V8 van Chevrolet. Road & Track magazine testte een Trans Am met handgeschakelde vierbak en sprintte van 0-60 mijl in 7,2 seconden en legde de quarter mile af in 15,2 seconden. Met 187.285 verkochte exemplaren van het modeljaar 1978 een verkooprecord.


1979
1979Na twee jaar was het weer tijd volgens Pontiac voor een ander front waar nu de vier vierkante komplampen hun eigen “ruimte”hadden. De grille zat nu in de voorbumper die in twee delen verdeeld was. Om het tien jarig bestaan van de Firebird te vieren was er een 10th Anniversary Trans Am met o.a. een grotere bird op de motorkap, speciale “turbo air flow” velgen en zilverkleurige stoelbekleding en deurpanelen. 1979 was ook het laatste jaar van de 6.6 liter V8.


1980
198016 oktober 1979 kondigde Pontiac aan dat de Firebird Trans Am uitgekozen was als 1980 Indy Pace Car. Ter gelegenheid hiervan was er een replica van deze pace car verkrijgbaar met een 210 pk sterke 4,9 liter V8 turbo motor. De replica’s waren wit met de nodige Pintiac en Pace Car bestickering en waren voorzien van de speciale turbo velgen. De turbo motor was ook leverbaar in de Firebird Formula. Een nieuw gele Firebird de zogenaamde “Yellow Bird” verving het Red Bird pakket voor de Esprit. Voor het eerst in acht jaar daalden de Firebird verkopen dramatisch. Werden er vorig jaar nog ruim 211.000 Firebirds gebouwd in 1980 waren dat er 107.340.


1981
1981Het einde van de tweede generatie Firebirds zat er aan te komen. Een nieuwe Trans Am optie was de tweekleurige motorkapsticker die verkrijgbaar was in vijf combinaties. Standaard in de Formula’s was een Pontiac 4.3 liter V8 welke ook een optioe was voor de standaard Firebird en de Esprit modellen. De standaard motor van de Trans Am was een 4.9 liter V8. Een optie motor voor de Trans Am en de Formula was de was de 4.9 liter V8 Turbo. In de tweede Smokey and the Bandit film bestuurde Burt Reynolds weer een zwarte Trans Am en NASCAR gebruikte de Turbo Trans Am als Pace Car. 20.541 standaard Firebirds, 10.938 Esprits, 5.927 Formula’s en 33.493 Trans Ams werden er dit jaar geproduceerd.