1967
Op 26 september 1966 werd de nieuwe 1967 Chevrolet Camaro voor het eerst voorgesteld aan het publiek als het late antwoord op de Ford’s enorm populaire Mustang.De eerste Camaro werd gepromoot als de “junior Corvette” welke bereikbaar was voor elke family man die graag een vierpersoons sportwagen wilde. Een sport coupe die met de nodige extra’s en optiepakketten verkrijgbaar was.
Het RS pakket was duidelijk gericht op het uiterlijk met zijn achter panelen verdwijnende koplampen, andere achterlichten en andere carrosserieversierselen. Het SS pakket was verkrijgbaar met een 5.7 liter en 6.5 liter V8. De SS had tevens (niet werkende) roosters in de motorkap, speciale striping, emblemen, benzinetankdop en claxonembleem.
Door de SS en RS pakketten te combineren kreeg je een SS/RS Camaro! In de folders was geen sprake van de Z/28 optie en daardoor onbekend bij de meeste kopers.
De Z/28 optie bevatte een 290 pk sterke 4.9 liter V8, schijfremmen voor, stuurbekrachtiging en een Muncie handgeschakelde vierbak. Deze motor werd speciaal gemaakt voor de Trans Am race series die voorschreef dat de motor kleiner moest zijn dan 5 liter en beschikbaar moest zijn voor het publiek. Het door de fabriek opgegeven vermogen van 290 pk was opzettelijk aan de lage kant gehouden. Tussen de 350 en 400 pk kwam meer in de buurt. Er werden er slechts 602 gemaakt dat jaar. In het voorjaar van 1967 werd de cabrio uitvoering voorgesteld welke tevens diende als official pace car voor de Indy 500 race. In het eerste produktiejaar werden er 220.906 Camaro‘s gebouwd in de fabrieken in Norwood, Ohio en Van Nuys, California. Ruim 25% was voorzien van een 6 cilinder motor. De V8 motoren waren verkrijgbaar van 5.3 liter met 210 pk tot 6.5 liter met maar liefst 375 pk, de “396 Turbo-Jet”.
1968
Dit tweede produktiejaar van de Camaro betekende weinig uiterlijke verschillen met het voorgaande jaar. Meest opmerkelijke waren het ontbreken van de ventilatie/tocht raampjes en nu de aanwezigheid van zijverlichting in de voor- en achterspatborden. Natuurlijk waren er de nodige technische verfijningen die volgens Chevrolet waren “designed to keep the ‘68 Camaro the finest car in its field”. De basismotor was wederom de 3.8 liter 6 cilinder en de 5.3 liter de basis V8 motor. Was je Camaro voorzien van de top of the line 396 Turbo-Jet dan was dit te zien aan je auto door het zwarte paneel achter. Evenals voorgaand jaar was de Rally Sport uitvoering herkenbaar door de achter panelen verdwijnende koplampen. De Rally Sport optie was trouwens verkrijgbaar bij elke Camaro met elke motor. Er werden van dit modeljaar 235.147 exemplaren geproduceerd.
1969
Hij was slechts twee jaar in produktie toen General Motors besloot de carrosserievorm al te veranderen. De 1969 Camaro (de laatste van de eerste generatie) werd daarmee zo bleek later een klassieker. Het mooiste jaar van de klassieke Camaro’s. Hij zag er agressiever uit door zijn langere en bredere body dan de voorgaande jaren. Vooral de achterspatborden met hun oplopende lijn en de “roosters” voor de achterwielen gaven hem een krachtig uiterlijk.
Een nieuwe 5.0 liter V8 werd toegevoegd aan het assortiment motoren evenals een optionele 4.1 liter 6 cilinder die 15 pk meer had dan de standaard 6 cilinder. Het grote nieuws dat jaar was natuurlijk de SS396 maar de absolute topper was de 7.0 liter (427 Turbo jet) die in ZL1 uitvoering volgens GM 430 pk leverde. In werkelijkhied produceerde deze aluminium big block V8, waarvan er slechts 69 in een Camaro zijn geleverd, maar liefst 550 pk. De prijs van deze motor alleen was ruim $ 4.000, dus bijna twee keer zoveel als een standaard Camaro met een V8 kostte! Door problemen met de nieuwe (tweede generatie) Camaro was de produktieperiode van de 1969 Camaro extra lang. Wederom was de Camaro Indy Pace Car. Dit keer weer als cabrio en nu in het wit met onranje interieur en oranje strepen over de motorkap en kofferbak.